...szülni?

Ígértem pár poszttal ezelőtt, hogy erről is írok, de aztán azóta annyi minden történt és át is gondoltam, hogy érdemes-e erről írni, hisz erről annyi helyen lehet olvasni és mindenkinek más a véleménye, esetleg "ítélkezésnek" tűnhet, amit írok, pedig nem szándékom.

De mivel megígértem, így írom az én véleményem, ami természetesen biztos sokakétól különbözik, de talán ugyanannyi emberével egyezik is.

23 évesen végeztem az egyetemen, munkába álltam és ismertem meg azt az embert, aki később a férjem lett - ő akkor volt 25 éves, amikor megismerkedtünk. Viszonylag hamar nyilvánvalóvá vált számunkra hogy egy pár leszünk. Szerencsére egyet értettünk abban is, hogy szeretnénk gyermekeket, én minél előbb, Apa (akkor még nem Apa) inkább kicsit később, de csak egy-két évvel, olyan 30 éves korára. Végülis úgy döntöttünk, hogy esküvő után rögtön jöhet a baba. Én voltam akkor 25 éves, férjem 27. De nem jött, pedig nagyon akartuk, szerettem volna 30 éves koromra letudni a szüléseket, kis korkülönbséget 2 évet szerettünk volna,  de legfeljebb 3-at a gyerekek közt. Azt már többször írtam, hogy nem sikerült, mire Adrika megszületett én voltam 29 éves, férjem 31. És még csak az első gyermeknél tartottunk és reményünk sem volt arra, ami végül szerencsésen sikerült, hogy hamarosan kistesó lesz: épp a 30 éves szülinapomon lett a teszt pozitív. Akkor nyugodt is voltam, végül is pár hónap csúszás a 30-hoz belefér, mire megszülöm. Aztán Apa ekezdte emlegetni a harmadik babát, amit akkor el sem tudtam képzelni. Egy kicsivel és egy picivel nagyon nehéz volt, nem lett volna könnyebb még egy picivel otthon lenni...Meg olyan ideáis is volt, egy lány - egy fiú. Csakhogy az idő telt és én minél nehezebben döntöttem és húztam a babavállalást, így annál nagyobbra nőtt a számunkra ideális korkülönbség is, mármint egy harmadik baba esetén. Épp akkortájt morfondíroztam ennyit azon, hogy már nem vagyok-leszek fiatal anyuka. Végül a 35 évet tettem határnak, ha addig terhes leszek, lesz, ha nem akkor nem. 5 hetes terhes voltam, még nem tudtam, mikor rákszűrésre mentem és az orvosomtól kérdeztem: ő azt mondta, 40-ig belefér, lehet.

Ezek az elvi dolgok, 40-ig lehet...Csakhogy én mindig számolgatok. Apukám 32 éves volt, mikor én születtem és akkor csupa huszonéves apuka mellett az én apukám olyan idősnek tűnt. Ma már férfiaknak alig van 30 éves koruk előtt gyermekük. Szorzok kettővel: 37 évesen lett a férjem harmadjára is apa, tehát ugyanígy számolva Áron harmadik gyermekének születésekor 70 felett leszünk (ezt meg kell élni). Akkorra talán nyugdíjasak leszünk, ki tudja, de olyan jó lenne unokázni egészségesen, fiatalosan. Mindegyik unokámat szeretném megismerni. Persze nagyravágyok. Éljem meg, hogy leérettségizzen -megjegyzem, nem hülyeség mikor valahol baba születik és idősek a szülők, röhtön azt számoljuk, hogy hány éves lesz, mikor a gyermeke érettségizik - tényleg ennyi legalább járna egy szülőnek, nem? - aztán éljük meg, hogy legyen szakmája, találja meg élete párját, legyünk ott, mikor kimondja a boldogító igent és lássuk az örömét, mikor ő maga is szülővé válik.

Nem szoktam érteni, miért várnak a babavállalással  a fiatalok. Szerintem ha már összeházasodnak, akkor nem kellene azt mondani, hogy majd 4 év múlva. Mindig görcsbe szorul a gyomrom: honnan tudja, hogy akkor amikor szeretne, akkor sikerül is teherbe esnie? Az olyan hosszú idő. Kitolódott az esküvő időpontja...30 előtt nem szülnek a nők...Amelyik szeretne, annak nem jön össze. Néhány lombik és telnek az évek...

Más az, hogy a mai világban nehéz két fiatalnak főleg önerőből megteremteni a feltételét, hogy tényleg teljes szívükből babázhassanak azaz saját lakás, berendezve, autó.

Kitolódott a munkakezdés is. Most hogy iskolába indul a lányunk - bár még nem az és lehet pár hónap múlva erről teljesen mást írnék - látom, mennyien visszatartják őket, ráér még iskolába menni, addig gyerek, míg oviba jár felkiáltással. Én nem hiszem, hogy ennyi gyerek van, aki 6 és fél évesen még nem iskolaérett, csak 7 és fél évesen. (Bezzeg ezek  a gyerekek valószínűleg mindent legelőször csináltak játszótéri kortársaikhoz képest).

Ezzel azt akartam írni, hogy majd egy évvel később mennek iskolába, mint a mi korosztályunk, tovább járnak iskolába - én azt hiszem, de lehet rosszul tudom, hogy 3 éves szakmunkásképzés talán már nincs is - erre jön az, hogy boldog-boldogtalan egyetemre megy (bezzeg a mi időnkben minden tizedik érettségizőt vettek fel). Nem kell, hogy orvos legyen mindenki, de mire az lesz és még csak nem is szakorvos, de elsőre letett minden vizsgát, már közelebb  a 30-hoz mint a 20-hoz. És még pályakezdő és ezután készül egzisztenciát teremteni a családalapításhoz.

Egyetlen jó dolog, hogy a katonaság megszűnt, azzal nem halasztódik tovább az életkezdés.

Szóval mikor szüljünk? Mindenki akkor mikor elérkezettnek látja az idejét, én sajnálom, hogy nálunk ennyire későre halasztódott, fiatalabbként jobb lett volna. Nyugodt vagyok, hogy nem rajtunk múlt.

 

 

 

Szerző: gneke  2009.02.02. 21:14 11 komment

Címkék: család gyerek szülés

A bejegyzés trackback címe:

https://gaaa.blog.hu/api/trackback/id/tr87919031

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mária69 · http://haromcsillag.blogspot.com/ 2009.02.03. 22:02:23

Szerintem is jobb igyekezni vele és nem úgy gondolkodni, hogy ej, rá érünk arra még...
Sok időt veszíthet az ember, ha kiderül, hogy várni kell a babára, nem is olyan gyorsan jön. Erre engem is figyelmeztetett az orvos, de szerencsénk volt, azonnal jött, így sok lelki, testi kíntól menekültünk meg.
Sokan meg sem élik a nyugdíjas kort, így kevesebbet tölthetnek el családjuk körében.
Én is szülhettem volna előbb legalább 1 évvel ( 28 éves voltam ), de úgy látszott kellett az orvosok figyelmeztetése, figyelem felhívása.

Pankababa 2009.02.04. 08:11:44

Tök igazad van a fent leírtakkal kapcsolatban, én nagyon örülök, hogy fiatalon szültem (24) Egyrészt így szerettem volna mindig, másrészt a férjem akkor 34 volt, harmadrészt nekem az orvosom is azt ajánlotta, hogy ha szeretnék egyszer gyereket, akkor nem kellene elnyújtani a dolgot (volt egy pozitív hpv 16-om). Ráadásul nehéz teherbeesést jósoltak (extra hátrahajló méh, stb) ehhez képest elsőre összejött a baba....de többször eszembe jutott, vajon ha 10 év múlva próbálkozunk, akkor is ilyen szerencsésen alakulnak a dolgok?? Kistesó nekem sok okból más kérdés. Gyakran gondolom, hogy jó lenne a kis korkülönbség, de nálunk biztosan nagyobb lesz.

gneke 2009.02.04. 10:36:38

Panka anyuka: szerencsés vagy akkor, hogy elsőre összejött.
Én annyit paráztam Adri előtt, hogy mi lesz ha nem lehet gyerekem, hogy bevonzottam egy lombikot. Most már tudom, 14 éves korom óta minden cikket elolvastam ami a lombik módszerről szólt és a kezembe került.
off: Pankának is érzékenyebb az a szeme, amelyiknél a könnycsatornát át kellett mosni? Múlt héten volt a védőnőnk és kiszúrta, mintha Áronnak ott nem folyna el a könnye...De valószínű csak a megfázás és az előtte sírás okozta - míg kimentem a védőnő elé, addig a járókába tettem és ment a sírás.

bogyolany 2009.02.04. 23:53:45

Számomra érdekes témáról írtál... sajnos nálunk sem mi döntöttünk, hogy mikor jöjjön... Ha ment volna elsőre, akkor én is 24 évesen lettem volna anya. Így későbbre tolódott, de még így is "időben vagyok" , ha a mai anyukák életkorát nézzük...
Manapság nagy divat negyven körül szülni, de én elég viccesnek tartok egy hatvanakárhányéves nagymamakorú nőt a gyermeke diplomaosztóján...

cucka 2009.02.05. 01:19:58

Napok óta pontosan ezen agyalok én is... Kislánykorom óta tudom, nagy családot szeretnék, sok gyerekkel. ha rajtam múlott volna, 24-25 évesen már az első babócánk meg lett volna. De az Égieknek más terveik lehettek velem, hiszen azidőtájt még a megfelelő Apuka még képben sem volt. Minél görcsösebben kerestem a Társam, annál több erős kompromisszumokat igénylő kapcsolatba mentem bele... aztán mire megjött a Nagy Ő már hipp-hopp 27 éves voltam. Bár nálunk is hamar kiderült együtt szeretnénk megöregedni, Hunc is váratott magára, így 30 évesen szültem. És KisTesó is várat magára, pedig idén már 32 leszek. :( ... és akkor én hány éves leszek a negyediknél?!
Nehéz dolgok ezek: van abban is igazság, amit az Ingrid is írt, hogy nagymamakorú Anyukák lesznek lassacskán már a diplomaosztókon...

gneke 2009.02.05. 12:25:27

Ingrid, Cucka: bizony épp erről írok, hogy aki szeretne, annak várni kell, és egyre több és több meddőségi problémával küszködő párral találkozok. Nagyon szorítok Cucka, hogy ne kelljen sokáig várni a kistesóra. 4 baba: gyönyörű. Tegnap említettem a férjemnek, de azt hiszem itt háromnál megállunk. Kezdjük érezni a nehezét, bár a szépsége vitathatatlan.

Zsibrák 2009.02.05. 12:50:03

Nagyon jó téma, számomra érzékeny pont, kicsit fájó is. Én 28 évesen lettem terhes, pontosan 4 év próbálkozás, majd küzdelem után. És fogalmam sincs mikor leszek az legközelebb, leszek-e valaha... Nem rajtam múlik és nagyon nehezen fogadom el, hogy ami a világ legtermészetesebb dolga kellene, hogy legyen, hát az számomra és nagyon sok más nő számára sem az.

Ingrid 2009.02.09. 00:02:58

Igen, Gneke, értettem :) Csak értelmesebbet nem tudtam kommentelni :)
Egyébként a "40-ig belefér"- téma nem egészen így van. Mi van ha akkor derül ki, hogy valakinek nem lehet csak segítséggel gyereke??? Akkor van a legnagyobb baj...
Ma Magyarországon (ahol egyébként világszínvonalú a reprodukciós intézetek munkája) az orvosok nem sok reménnyel kecsegtetnek egy negyven éves nőt. Kevés az esély, mert bármennyire is fiatlanak és fessnek mutatja magát egy nő 40 évesen, a természetet és a szervezetet nem lehet becsapni, még milliónyi hormonnal sem.
Bár sikerek ennek ellenére vannak szép számmal, ami azért bíztató... nagy kihívás az orvosoknak, az vitethatatlan....
És még ezek után hol van a kihordás, mindennapi élet a babával, érettségi és diplomaosztó-probléma??? .... Én nem vagyok olyan derülátó mint a dokid. Egy nőnek negyvenévesen jelentkeznek az első nyavalyái, amiket nem biztos, hogy egy terhességgel jó időben spékel meg.
Azt pedig csak félve vetem fel, hogy azon is el kéne gondolkodni, milyen nő az, akinek csak ennyi idősen jut eszébe anyának lenni....
Bocsánat, ez sem volt építő jellegű hozzászólás, csak elmélkedem...

gneke 2009.02.09. 11:03:48

Ingrid: talán az orvosom konkrétan az én esetemre gondolt, aki akkor már a harmadik baba vállalásáról beszéltem neki. Illetve inkább úgy értelmeztem, hogy 40 után már ne, ha addig nem.
Mi is a Kaáliba jártunk, Krizsa doktor úrhoz, 2001-ben és már akkor ledöbbentett hogy mekkora különbség van konkrétan a debreceni Klinika mint "állami kórház" és egy magánkézben lévő intézet közt. Tudod te is, nem kell írnom. Kerültem is a Klinikát, a Kenézyben szültem, olyan rossz hatással volt rám az itteni meddőségi kezelés.
40 évesen első szülőnek lenni...talán ha orvosi oka van, vagy nagyon nem találja az ember azt akinek érdemes. De még mindig többe nézem, mint akinek eszébe sem jut, mert csak a karrierjét építgeti....Ismerek egy pár ilyet, mind a munkahelyünkről és persze vezető beosztásból.

Ingrid 2009.02.09. 20:50:29

Hoppá... Igen, én is úgy értem... sokadiknak teljesen más, mint elsőre...
Mi is Krizsa doktor úrhoz jártunk! Csütörtökön viszem bemutatni neki Helénát, legutóbb, amikor ott jártunk aludt, alig tudtuk egy kis szocializálódásra bírni, talán most....
:) Én szeretem azt a helyet, nagyon-.... :)

Mária69 · http://haromcsillag.blogspot.com/ 2009.02.12. 15:00:06

A szüleim halála után az villant be, hogy nem mindegy, hogy az ember mennyi időt tölthet el a szeretteivel, családjával. Sajnos az is, hogy még a nyugdíjas kort sem élték meg. Apu tavasszal halt meg csontvelő eredetű daganatban 57 évesen, anyu pedig ősszel baleset következtében ( kerékpározott ) 52 évesen.
süti beállítások módosítása