Nem oly rég körbejáró blogjáték kapcsán jutott eszembe,hogy valamicskét írok erről a témáról, bár nem pont a játékszabályoknak megfelelően inkább érdekességképpen.

Kicsit össze is fűzöm az előzőekben írt bejegyzéssel.

A gyermekkor, ami meghatározó.

Nekem ami leginkább meghatározó volt, szerintem az hogy egyke vagyok-voltam. Ez egy nagyon sajnálatos eseménysorozat eredménye.

Anyukámék 1968-ban házasodtak, nem is váratott sokára a gyermekáldás, alig egy év múlva született egy fiúgyermek. 5 hónapot élt, betegségben, amiről én annyit tudok, hogy izomsorvadás. Az 5 hónap sem telt túl jól, kórház, Budapestre utazgatások kezelésre, talán a Pethő intézetbe?

1970-ben és 1971-ben volt egy spontán vetélés és egy méhen kívüli terhesség...

1973-ban születtem. Persze nagyon szerettek volna nekem egy kistestvért, jött is egy újabb terhesség 1975-ben, szintén vetéléssel záródva.

Majd végre 1976-ban született egy húgom, aki ugyanabban a betegségben halt meg 7 hónapos korában.

Két gyermek temetése és 3 sikertelen terhesség után anyukámék úgy döntöttek, hogy egy gyermekük van, az nőjön fel egészségesen.

Azért ez a rendkívüli féltés nagyon meghatározó volt, és nagyon rossz, de érthető. Érdekes, hogy azért a féltés valahogy bennem is ott van, persze ezt hülyeség leírni, mert minden szülőben ott van, de annyiszor visszahallottam már. Doktor nénink "féltett gyermeknek" nevezte Adrikát (nem rossz szándékkal), oviban az óvónők is úgy ismernek, mint aki - illetve akik, mert Apa is - különösen odafigyelnek a gyerekekre.

Szóval a gyermekkor. Vannak emlékeim azért a testvérkorszakból. 3 éves voltam, mikor született. Addig az évig albérletben laktunk egy családi házban, egy szoba volt a miénk és egy konyha és talán valami spájzszerű helyiség. Másik szobában a főbérlők, nagyon kedves idős néni és a nevelt fia, olyan pótnagyifélék voltak. Én is oda születtem. Olyan kapcsolat volt a szüleim és köztük, mint a legjobb családokban is ritka. Ha az egyikük különlegeset főzött, a másikat megkínálta, együtt kártyázások, anyukáméknak volt hűtőjük, akkor még ritkaság volt és használhatták a főbérlők is, hozzám minden este bejöttek jóéjtpuszit adni...Ide született a hugom is. Emlékszem amikor hazajöttek a kórházból és mutatták...3 hónapos volt, mikor átköltöztünk a saját lakásunkba, ahol a szüleim a mai napig laknak: 53 nm-es panellakás. Emlékszem a költözésre, az ismerkedésre a szomszédokkal, hogy itt fogunk lakni...

A régi ház alaprajzát le tudnám rajzolni, annyira előttem van. A kertje is. A kecskeláb, amire felmásztam, de lemászni már nem mertem róla. Hogy a szomszédban is volt egy kisfiú, Csabi, aki félévvel idősebb volt tőlem, neki egy nővére és mi mennyit játszottunk! A kis biciklimre, aminek a hátsó csomagtartójába minden este összeszedtem a játékokat és vittem a fáskamrába, mert ott volt a helyük a kerti játékoknak. Szóval szépen elpakoltam magam után.

Az új lakásban volt egy szoba, ahol játszottam,  a konyha mellett. Volt egy kosár, abban voltak a játékaim. Azzal játszottam, mikor anyukám ijedtem szólt apukámnak, hogy gyere, baj van! A kezei közt halt meg a gyermeke, etetés közben...

Tudtam mit jelent, mert a temetőbe rendszeresen jártunk. Emlékszem arra is. Babakocsi a sír mellett benne a testvérem.

Aznap jött egy csomó idegen és nem értettem miért nem mehetek be a szobába, ahol a testvérem van, miért van bezárva az ajtó, az anyukám sír...Elvitték és kérdeztem, hogy megnézhetem-e... Azt hiszem úgy emlékszem megnézhettem...

Érdekes arra már nem emlékszem, mi vot a temetésen. Azt is már csak a szüleim mesélik, hogy jártunk  a temetőbe, büszkén vittem a virágot, megyünk Andikához. Aztán elkészült a sírkő és fel kellett olvasni, hogy mi van ráírva. Anyukám felolvasta, És amikor meghallottam a szót, hogy meghalt, akkor vissza kellett fordulni velem a temető kapuból, mert olyan hisztit vágtam le, talán addig mégsem tudhattam mit jelent ez.

Én nem szeretek temetőbe járni. Néhány hónapja kimentem anyukámmal, de előtte évekig nem. Biztos valahol mély nyomot hagyott ez bennem, nem tudom, lehet ez elítélendő, de riaszt a csendje.

Sokan elítélik az egykéket, vagyis inkább előítéletek vannak velük kapcsolatban és ez nagyon bántó.

Én azt is megértem ha valaki egy gyermeket mer bevállalni, azt is ha többet. Azt mondják, hogy az egykék kimaradnak valamiből, amit csak a testvér tud megadni. Szerintem ők másban kaptunk többet: a megosztatlan szülői figyelemből, ami mint írtam néha nyomasztó is lehet, de nagyon jó is. Akinek több gyermeke van, már a második terhességénél észreveszi, hogy nem tud annyit figyelni a leendő gyermekre mint az elsőre. És a helyzet csak fokozatosan romlik innentől...:-)

Van viszont egy kedves unokatestvérem, szintén egyke, tőlem 2 évvel fiatalabb. Az ország másik végében lakik- lakott gyermekként is Tőlünk, hát vele voltunk mégis olyan testvériesen jóban, nyaralások minden napján összeveszősen és kibékülősen. És a ma napig úgy tartjuk a kapcsolatot, mint sokan a testvérükkel sem.

De azért örülök, hogy mi több gyermeket vállaltunk. Jó hallani, hogy hazaérve az oviból egyből Áronkára kérdeznek, vagy ha a két nagyobb külön van egymástól máris hiányoznak egymásnak. Remélem felnőttknt is jó testvérek maradnak.

Szerző: gneke  2009.02.05. 13:06 5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gaaa.blog.hu/api/trackback/id/tr9924286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ingrid 2009.02.08. 23:46:22

Meghajlok Anyukád lelki ereje mellett, hogy annyi kudarc után tudott még babát vállalni, és azt is megértem, hogy egy idő után már nem érkezett kistestvér a családba...
Nagyon erős asszony lehet.

gneke 2009.02.09. 10:53:32

Annyi mindenen keresztül ment már, sosem kerülte a betegség a családot. Egy évben volt a méhen kívüli műtétje az epeműtétje és a vakbélműtétje...Apukámnak infarktusa, mikor 11 éves voltam, pár éve egy by pass műtét a szívsebészeten, szintén apukámnak. Azért a kishugom halála után csak az tartotta életben, hogy én már voltam.

Mária69 · http://haromcsillag.blogspot.com/ 2009.02.12. 14:51:11

Milyen jó, hogy lettél nekik. Ennyi fájdalmat, bánatot, gyászt így könnyebb elviselni.
Az osztálytársam még az érettségi előtt lett várandós, nagyon fiatalon. Az érettségire már kis babapocival jött, én csak akkor szembesültem ezzel, hiszen erről nem beszélt. Vállalták a babát. Egy egészséges kislány született meg később a szülők örömére. A későbbiek során hiába szerettek volna babát, de mind a kettő meghalt. Utána szerintem feladták, esetleges újabb gyászt már nem vállaltak be. De nagyon jó, hogy a fiatalon jött babájukat vállalták, mert ha nem, akkor lehet, hogy a mai napig nincs gyermekük, legalább is természetes úton.
Látom, hogy ezen kívül is sok egészségügyi probléma volt. Én is akkor kezdtem meglátni az egészség fontosságát, amikor már jöttek a bajok. Addig valahogy nem is törődtem vele, mert az olyan természetes volt.
Az egykeség: nálatok kényszerűségből alakult így és nem szándékosan. Tegnap este a kislányom kicsit érzékenyebb hangulatában volt és kicsit pityergett és azt mondta, hogy a Noémi ( nagyon szép szomszéd kislány ) magányos. Én azt hittem, hogy arról beszél, hogy az iskola udvarán egyedül látja, nem játszanak vele. Nem, nem erre gondolt, hanem arra, hogy neki nincs testvére és ő így magányos otthon, nincs, akivel játszhatna. Ez fájt neki!
Tudom, hogy szeretnének kis testvérkét, de eddig még nem jött. Pedig anyuka velem egyidős, 38-39 éves. Lehet, hogy ő is egyke fog maradni.
Mennyire szívet szaggató, ahogy te érezted, hogy már nem él a testvérkéd, de amikor fel is olvasták a sírkőn írottakat, és akkor tudatosult végleg benned, kiborultál. Szegény szüleid. Legszívesebben biztosan ők is kiadták volna magukból, de nem lehetett.
Nagyon jó, hogy az unokatestvéreddel jó viszonyban vagytok és közel álltok egymáshoz.
Szüleid biztosan boldogok, hogy 3 gyermeketek van és csak eleinte voltak nehézségek, mert várni kellett az első gyermekre. Boldog nagyszülők!!!

gneke 2009.02.12. 16:16:18

Marika: A bátyám ma lenne 40 éves. Egy évben született Veled.

Mária69 · http://haromcsillag.blogspot.com/ 2009.02.12. 17:28:00

1969.08.28.-án születtem. Anyu születésnapján.

Most hasít belém, hogy a gyermekek elvesztése nem csak a drága jó szüleidnek szomorú, hanem neked is!!! Édes Istenem!
süti beállítások módosítása